بانداژ واگن قطار

فهرست محتوا

چرخ قطار که به لحاظ تامین ایمنی سیر یکی از محصولات استراتژیک صنعت ریلی به حساب می آید، در دو نوع چرخ های بانداژ دار و چرخ های یکپارچه (منوبلوک) تولید و مورد بهره برداری قرار می گیرد. 

چرخ های بانداژ دار واگن شامل دو بخش هسته چرخ و بانداژ چرخ می باشد. بانداژ یک رینگ فولادی با شکل هندسی خاص است که با شرایط ویژه ای روی هسته چرخ مونتاژ گردیده و حین بهره برداری چرخ و در هنگام سیر ماشین های ریلی مربوطه، این بانداژ است که در تماس با خطوط ریلی قرار گرفته و عمل پایداری و هدایت صحیح ماشین های ریلی را تامین می نماید. 

به همین جهت بانداژهای واگن بایستی دارای خواص مشخص و خاصی باشند تا ایمنی سیر را به درستی تامین نمایند. تولید بانداژ با بهره گیری از فرایند های تولید فورج و نورد انجام می گردد. همچنین بانداژ پس از انجام شکل دهی گرم و قبل از ماشینکاری تحت یک عملیات حرارتی خاص قرار می گیرد تا الزامات فنی و شرایط تایین شده ریز ساختاری مهیا شود.

نهایتا محصول فرایند شرح داده شده فوق، پس از ماشینکاری نهایی بر اساس نقشه و ایجاد شکل پروفیل مناسب در سطح کاری چرخ، روی هسته مونتاژ می گردد و نهایتا یک چرخ تامین می شود. با تولید یک جفت چرخ بانداژ دار بواسطه فرایند شرح داده شده و مونتاژ آنها روی محور، مجموعه «چرخ و محور» تولید شده که آماده مونتاژ روی بوژی قطار می باشد.

همانگونه که اشاره شد، بانداژ در تماس مستقیم با خطوط ریل راه آهن بوده و تحت تنش های دینامیکی و سایشی بسیار زیاد حین بهره برداری قرار می گیرد که بایستی جهت کارکرد ایده آل و تامین انتظارات مربوطه دارای استحکام مکانیکی مطابق استاندارد باشد و همچنین نباید بواسطه سختی و استحکام خیلی بالا به خطوط ریلی صدماتی را وارد می نماید. از این رو این محصول باید در محدوده مشخص از خواص مکانیکی قرار گیرد و نیز پروفایل سطح کاری چرخ دقیقا باید مطابق با الزمات بوده تا ایمن ترین شرایط را در مسیر تامین نماید.

بانداز واگن اصفهان کفریز

تولید بانداژ واگن قطار در شرکت اصفهان کفریز

شرکت اصفهان کفریز با افتخار و پس از گذشت تقریبی ۳ سال فعالیت مهندسی و پژوهشی و انجام تولیدات آزمایشی متعدد، با تکیه بر توان داخلی و متخصصین مجرب و متعهد خود، نهایتا به تکنولوژی پیچیده تولید چرخ منوبلوک و بانداژ واگن قطار دست یافته و گام های نخست را بعنوان اولین تولید کننده چرخ منوبلوک داخلی و بانداژ واگن قطار، در راستای خودکفایی این محصول برداشت.

پیش از هر موضوعی لازم به توضیح است که این محصول بواسطه بکار تکنولوژی بالا در فرایند تولید و نیز پیچیدگی های متالورژیکی خاص و همچنین ضریب ایمنی بسیار بالا، صرفا توسط چند تولید کننده محدود در دنیا عرضه می گردد که همین امر باعث گردیده بود با توجه به مشکلات تحریم، مصائب و معضلات زیادی در صنعت حمل و نقل داخلی بوجود آید.

شرکت اصفهان کفریز تنها تولید کننده این محصول در کشور و همچنین در خاورمیانه می باشد که با بومی سازی این محصول توانسته ضمن قطع وابستگی به صنایع خارجی، پاره ای از مشکلات صنعت حمل و نقل را برطرف نماید.

رزومه-شرکت-اصفهان-کفریز-1

مشخصات فنی بانداژ واگن قطار

نام محصولواحد سنجشکد HSمشتریانمشخصات فنی
 گروه بانداژحلقه86071910شرکت های حمل و نقل ریلی (مسافری – باری)
شرکت های واگن سازی – شرکت های لوکوموتیو سازی – شرکت های قطار شهری
ردیفتوضیحات
1مدلبانداژ  ۹۲۰ – B2N IK41 – A11
بانداژ  ۹۶۰ – B2N IK41 – A12
بانداژ  ۹۸۰ – B2N IK41 – A13
بانداژ  ۹۲۰ – B3N IK41 – A21
بانداژ  ۹۶۰ – B3N IK41 – A22
بانداژ  ۹۸۰ – B3N IK41 – A23
بانداژ  ۱۰۰۰ – B2N K41 – A14
2ابعاد.Outside Dia(mm) 920 – 1000
.Inside Dia(mm) 740 – 840
Width (mm) 132 – 138
 3 وزن275 – 310 (Kg)
 4 پایه متریالCarbon Steel – Ck series

استاندارد های محصول بانداژ واگن قطار

نام محصولتاییدیه ها / استاندارد / مجوز هاتاریخ دریافت / پیش بینیمدت اعتبارمرجع صادر کننده
بانداژ واگنتاییدیه توانمندی تولید بانداژ چرخ قطار
و تطابق محصول با استاندارد UIC 810-1
1394/7/12ردگیری مستمرشرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

کاربرد و مزایای بانداژ واگن قطار

کاربرد های بانداژ واگن قطار

  • مورد استفاده در حمل و نقل ریلی
  • جهت حمل بار در واگن های باری
  • جهت جابجایی مسافرین در قطار های بین شهری
  • جهت جابجایی مسافرین در قطارهای شهری (مترو)

مزایای چرخ یکپارچه قطار ( منوبلوک )

  • امنیت بالای سیر در حمل و نقل های ریلی به نسبت حمل و نقل جاده ای
  • صرفه جویی بسیار چشمگیر در استفاده از منابع سوختی در مقایسه با سایر سیستم های حمل و نقل
  • حفظ و بهبود شرایط محیط زیست و ایجاد آلایندگی کمتر در حمل و نقل ریلی
  • ایجاد اشتغال و جذب نیروی انسانی در حوزه تولید و خدمات
  • تقلیل چشم گیر در هزینه های حمل بار و کالاها و امکان ایجاد مزیت رقابتی در صنایع مختلف

مراحل ساخت بانداژ واگن قطار

ویژگی های بانداژ واگن قطار اصفهان کفریز​

در مجموع فرایند های تولید، یکی از پیچیده ترین فرایند های کارگرم، عملیات رینگ رولینگ می باشد. که امکان تولید رینگ های فولادی بدون درز را با سایز های متنوع حاصل می سازد و این فرایند در یکی از مراحل تولید بانداژ بکار گرفته می شود. همچنین محصولات خاص دیگری در صنایع نفت و گاز، صنایع نیروگاهی و صنعت آب نیز توسط این روش تولید می گردند که بومی سازی این روش در کشور منجر به ارتقا زیرساخت ها در فرایندهای تولید خاص، در صنایع بزرگ کشور گردیده است.

بانداژ واگن قطار پس از انجام عملیات رینگ رولینگ
4/5 - (6 امتیاز)

با ما در تماس باشید