چرخ منوبلوک قطار ( چرخ یکپارچه )

فهرست محتوا

چرخ های قطار در دو نوع کلی چرخ بانداژ دار و چرخ منوبلوک قطار ( چرخ یکپارچه قطار ) تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. اگر می خواهید در زمینه چرخ های یکپارچه اطلاعات بیشتری کسب کنید، اصفهان کفریز، اولین تولید کننده ملی چرخ مونوبلوک قطار شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت می کند.

چرخ منوبلوک یا چرخ یکپارچه قطار چیست؟ این محصول علیرغم چرخ های بانداژ دار که بصورت دو تکه تولید و مورد استفاده قرار می گیرد، کاملا یکپارچه بوده و این به این مفهوم است که چرخ منوبلوک نقش هسته و بانداژ را همزمان ایفا می کند.

در خصوص چرخ منوبلوک نکته حائز اهمیت این است که ایمنی سیر با این محصول به مراتب از محصول بانداژ واگن بالاتر بوده، به صورتی که در دهه های اخیر و بواسطه افزایش سرعت در ماشین های ریلی جدید، در جوامع پیشرفته و صاحبان تکنولوژی ریلی عمدتا چرخ منوبلوک قطار را جایگزین چرخ های بانداژ دار کرده اند. چرخ منوبلوک قطار علاوه بر سرعت بیشتر، ایمنی بالا در سیر و صرفه اقتصادی قابل توجهی را به همراه دارد.

محصول منوبلوک قطار علاوه بر پیچیدگی های تولید دارای خواص منحصر بفرد است. این محصول با داشتن یک ترکیب شیمیایی واحد، در نقاط مختلف، باید دارای خواص متالورژیکی و مکانیکی متفاوت و مشخصی باشد، که از ویژگی های فناورانه این محصول است.

همچنین یک الگوی خاص از خواص متالورژیکی و مکانیکی مختلف در قسمت های متفاوت یک چرخ و با یک آنالیز شیمیایی خاص، به مراتب نیازمند تکنولوژی بالا و پیچیده ای است که با سابقه قریب به یک دهه فعالیت در حوزه ریلی و صرف زمان بالغ بر سه سال در امر تحقیقات و امور مهندسی و تخصیص هزینه های بسیار بالا، سرانجام این محصول بصورت داخلی تولید گردید.

تولید چرخ منو بلوک قطار در شرکت اصفهان کفریز

شرکت اصفهان کفریز با افتخار و پس از گذشت تقریبی ۳ سال فعالیت مهندسی و پژوهشی و انجام تولیدات آزمایشی متعدد، با تکیه بر توان داخلی و متخصصین مجرب و متعهد خود، نهایتا به تکنولوژی پیچیده تولید چرخ منوبلوک قطار دست یافته و گام های نخست را بعنوان اولین تولید کننده چرخ منوبلوک داخلی، در راستای خودکفایی این محصول برداشت.


پیش از هر موضوعی لازم به توضیح است که این محصول بواسطه بکار تکنولوژی بالا در فرایند تولید و نیز پیچیدگی های متالورژیکی خاص و همچنین ضریب ایمنی بسیار بالا، صرفا توسط چند تولید کننده محدود در دنیا عرضه می گردد که همین امر باعث گردیده بود با توجه به مشکلات تحریم، مصائب و معضلات زیادی در صنعت حمل و نقل داخلی بوجود آید.


شرکت اصفهان کفریز تنها تولید کننده این محصول در کشور و همچنین در خاورمیانه می باشد که با بومی سازی این محصول توانسته ضمن قطع وابستگی به صنایع خارجی، پاره ای از مشکلات صنعت حمل و نقل را برطرف نماید.

رزومه-شرکت-اصفهان-کفریز-1

مشخصات فنی چرخ منوبلوک قطار

نام محصولواحد سنجشکد HSمشتریانمشخصات فنی
 گروه منوبلوکحلقه86071910شرکت های حمل و نقل ریلی (مسافری – باری)
شرکت های واگن سازی – شرکت های لوکوموتیو سازی شرکت های قطار شهری
ردیفتوضیحات
1مدلمنوبلوک 920 واگن باری BA004 IK42 – A11
منوبلوک 920 واگن باری پارسی IK42 – A12
منوبلوک 957 واگن باری روسی IK42 – A21
منوبلوک 920 واگن مسافری IK42 – C11
منوبلوک 1000 لوکوموتیو IK42 – B11
منوبلوک 860 مترو IK42 – E11
2ابعاد.Outside Dia(mm) 860 – 1100
.BoreDia(mm) 175 – 200
Width (mm) 130 – 138
 3 وزن320 – 580 (Kg)
 4 پایه متریالCarbon Steel – Ck series

نکته: مشخصات فنی بر اساس مدل متفاوت می باشد واین تفاوت بیشتر مرتبط به ابعاد و وزن است .

استاندارد های محصول چرخ منوبلوک قطار

نام محصول تاییدیه ها / استاندارد / مجوز ها تاریخ دریافت / پیش بینی مدت اعتبار مرجع صادر کننده
منوبلوک قطار تاییدیه توانمندی تولید چرخ مونوبلوک با قطر 920 میلیمتر جهت واگن باری و تطابق محصول با استاندارد EN 13262 1399/9/17 ردگیری مستمر شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران
تاییدیه توانمندی تولید چرخ مونوبلوک با قطر 957 میلیمتر جهت واگن باری و تطابق محصول با استاندارد GOST 10791 1400/3/2 ردگیری مستمر شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

کاربرد و مزایای چرخ منوبلوک قطار

مزایای چرخ یکپارچه قطار ( منوبلوک )

  • امنیت بالای سیر در حمل و نقل های ریلی به نسبت حمل و نقل جاده ای.
  • تامین ایمنی بالاتر و همچنین سرعت بالاتر در حمل و نقل ریلی در مقایسه با بانداژ.
  • صرفه جویی بسیار چشمگیر در استفاده از منابع سوختی در مقایسه با سایر سیستم های حمل و نقل.
  • حفظ و بهبود شرایط محیط زیست و ایجاد آلایندگی کمتر در حمل و نقل ریلی.
  • ایجاد اشتغال و جذب نیروی انسانی در حوزه تولید و خدمات.
  • تقلیل چشم گیر در هزینه های حمل بار و کالاها و امکان ایجاد مزیت رقابتی در صنایع مختلف.
  • دوام و استقامت بالاتر و در نتیجه صرفه اقتصادی بواسطه طول عمر بالاتر در مقایسه با چرخ های بانداژ دار.

کاربرد های چرخ منوبلوک قطار

  • مورد استفاده در حمل و نقل ریلی،
  • جهت حمل بار در واگن های باری،
  • جهت جابجایی مسافرین در قطار های بین شهری،
  • جهت جابجایی مسافرین در قطارهای شهری (مترو)،
  • جهت ماشین های کشش در لوکوموتیوها.

مراحل ساخت چرخ منوبلوک قطار

مراحل ساخت چرخ منوبلوک قطار | اصفهان کفریز

فرایند تولید چرخ منو بلوک قطار در اصفهان کفریز​

در فرایند تولید چرخ منوبلوک قطار علاوه بر تکنیک های اشاره شده در محصول بانداژ واگن ، در بخش شکل دهی گرم، عملیات فورجیگ و رولینگ به مراتب خاص تر و پیچیده تر بوده که با طراحی قالب های خاص، بکارگیری تکنیک های مهندسی ویژه و استفاده از تجهیزات و ماشین آلات مخصوص انجام می گیرد. برای تولید چرخ منوبلوک قطار ضمن انجام عملیات فورج گرم سنگین و نیز نورد چرخ، جهت دستیابی به شرایط فنی و الزامات کیفی اشاره شده در استاندارد، یک پروسه عملیات حرارتی منحصر به فرد نیز انجام می شود که نتیجتا پس از اتمام فرایند تولید این محصول بایستی، با وجود داشتن یک ترکیب شیمیایی واحد، در محل های مختلف دارای خواص متالورژیکی و مکانیکی متفاوت و تعیین شده ای باشد که از ویژگی های فناورانه این محصول است.

عملیات-تولید-چرخ-منوبلوک-قطار-در-اصفهان-کفریز1

دستیابی به یک الگوی خاص از خواص متالورژیکی و مکانیکی مختلف در قسمت های متفاوت یک چرخ، با یک آنالیز شیمیایی واحد، به مراتب نیازمند تکنولوژی بالا و پیچیده ای است که نهایتا در سال ۱۳۹۹، شرکت اصفهان کفریز با سابقه قریب به یک دهه فعالیت در حوزه ریلی و صرف زمان قابل ملاحظه در امر تحقیقات و امور مهندسی در خصوص چرخ منوبلوک، و تخصیص هزینه های بسیار بالا، این محصول استراتژیک را بصورت صد در صد داخلی، تولید نمود.

در استاندارد های بین المللی مربوط به چرخ منوبلوک علاوه بر تلرانس های ابعادی و هندسی خاص، برای پروفایل سطحی چرخ نیز شرایط ویژه ای تعریف شده که مجموعا این الزامات ابعادی، هندسی و شرایط سطحی چرخ، نوع ماشینکاری این محصول را به مراتب پیچیده می سازد و تکنیک ها و تجهیزات خاصی برای تامین الزامات استاندارد باید در نظر گرفته شود.

متناسب با شرایطی که از ویژگی های پیچیده این محصول بطور کلی اشاره گردید و همچنین بواسطه ضریب بالای ایمنی چرخ منوبلوک، تست و بازرسی های متنوع و خاصی نیز، برای فرایند کنترل کیفیت و بررسی شرایط فنی مقرر شده و قرار گرفتن محصول در محدوده پذیرش های خاص، توسط استاندارد های بین المللی تعریف و الزام گشته است.

لازم به توضیح است برخی از این آزمون ها و بازرسی ها بسیار پیچیده بوده و حتی بدلیل سطح تکنولوژی بکار رفته در آنها، تا پیش از این، خدمات مربوطه از خارج کشور تامین می گردید و در حال حاضر بستر این خدمات مهندسی در زمینه اشاره شده بطور کامل بومی سازی گردیده بطوریکه واحد کیفیت این مجموعه در غالب یک مرکز پژوهشی-مهندسی به صنایع دیگر در حال ارائه خدمات بازرسی و آزمایشگاهی خاص است.

ویژگی های چرخ منو بلوک قطار اصفهان کفریز​

در این محصول یکپارچه بودن کل قطعه با توجه به دارا بودن ضخامتهای متفاوت در مقاطع مختلف، از پیچیدگی های فنی محصول می باشد که در قطرها و مقاطع مختلف دارای خواص مکانیکی متفاوت بوده، همچنین برای شکل دهی قسمتهای مختلف قطعه از روشها و تکنولوژی های مختلف استفاده گردیده است.همچنین فرایند تولید محصول نیز از پیچیدگی های دیگر این محصول به حساب می آید.
در فرایند تولید این محصول استراتژیک فرایند هایی به مراتب پیچیده تر از محصول بانداژ مورد استفاده قرار گرفته که می توان به عملیات فورج سنگین، عملیات نورد چرخ (که به مراتب پیچیدگی بالاتری نسبت به رینگ رولینگ دارد)، عملیات حرارتی خاص و عملیات ماشینکاری پیچیده اشاره نمود. همچنین بواسطه ضریب بالای ایمنی این محصول خاص، استاندارد های بین الملی آزمون ها و بازرسی های متنوع و خاصی را برای چرخ منوبلوک در نظر گرفته اند که برخی از آنها بسیار پیچیده و حتی بدلیل سطح تکنولوژی بکار رفته در آنها، تا پیش از این خدمات آن در کشور ارائه نمی گردید و در حال حاضر بستر این خدمات مهندسی در زمینه اشاره شده بطور کامل بومی سازی گردیده بطوریکه واحد کیفیت این مجموعه در غالب یک مرکز پژوهشی-مهندسی به صنایع دیگر در حال ارائه خدمات بازرسی و آزمایشگاهی خاص است.

4.2/5 - (9 امتیاز)

با ما در تماس باشید